تاثیرمصالح به کار رفته در عمر ساختمان

تاثیرمصالح به کار رفته در عمر ساختمان

بازسازی ساختمان : در حال حاضر برای افزایش عمر ساختمان می توان با بکارگیری متد های نوین تاسیسات ، پیشرفت و توسعه سطح کیفی، استفاده از مواد و مصالح جدید و نیز با مدنظر قرار دادن عواملی نظیر زمان، انرژی و هزینه توسعه بسیاری در پروژه های ساخت و ساز اعمال کرد.

 

کنشگران صنایع ساخت و ساز بایستی بتوانند با مد نظر قرار دادن استاندارد های اثربخش و با دانش بیشتر، مطلوب ترین تکنیک را تعیین نموده تا از آسیب های حاصل از تعیین شیوه های نامطلوب جلوگیری کنند. مصالح مدرن و جدید در تاسیسات ماهیت یک معماری ساختمان را معلوم می کند.

 

مصالح و مواد اولیه در صنایع ساخت و ساز از نظر چارچوب، برآیند و محلی که واقع شده است دارای اهمیت ویژه ای است. اغلب این ۳ فاکتور جز غیر انفکاک یک معماری ساختمان به حساب می آیند. در این صورت می توان به جرات بیان نمود که مهمترین عامل در افزایش استقامت و عمر مفید یک ساختمان بکارگیری متریال های نوین و با کیفیت می باشد.

 

مصالح به کار رفته در عمر ساختمان

چگونه می توان طول عمر ساختمان را افزایش داد

با مورد توجه قرار دادن مسئله عمر ساختمان، کنشگران حیطه ساخت و ساز معمولا در تلاش بوده اند تا استفاده از ماخذ بازگشت ناپذیر مواد و مصالح و انرژی را از برنامه ریزی تا استحصال ساختمان به کمترین حد ممکن برسانند.

هرچه میزان طول عمر یک ساختمان افزایش یابد در مصرف و استعمال مواد و مصالح و همچنین انرژی صرفه جویی شده و به حفاظت منابع طبیعی و دارایی های ملی کمک چشمگیری خواهد شد. در این صورت بالا رفتن عمر سودمند یک ساختمان از ابعاد عمده معماری پایدار می باشد. برای ثبات و پایداری عمر یک ساختمان بایستی به نکات مهمی توجه نمود:

 

•یکی از روش های افزایش کیفیت و دوام یک ساختمان بکارگیری بهینه از مواد و مصالح ساختمانی است.

•منعطف پذیری ساختمان برای کارکرد های متنوع

•صنعتی سازی تاسیسات

•دقت به ریزه کاری های طراحی ساختمان

•دقت به محافظت، تعمیر و بازسازی ساختمان در صورت لزوم

•از دیگر روش های افزایش دوام یک ساختمان قابلیت تقویت سازه می باشد.

 

عوامل موثر بر مفید بودن طول عمر بنا

وارسی مقدار خدشه پذیری یک ساختمان از نکات عمده در طول عمر ساختمان می باشد. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که به صورت میانگین میزان عمر مفید یک ساختمان در کشور ایران حدود ۲۵ الی ۳۰ سال است در صورتی که این میزان در کشور های صنعتی دیگر تقریبا به ۱۰۰ سال هم خواهد رسید.

 

متاسفانه در حال حاضر در کشور ایران با ملاحظه به کمبود های منابع مالی ، معماران همیشه می کوشند تا هزینه های اجرایی ساختمان را پایین آورند و این مسئله می تواند سبب پایین آمدن عمر مفید یک ساختمان شود. به عنوان مثال گاهی مهندس ساختمان برای تهیه مصالح و متریال های ساختمان در پی نرخ های رقابتی است تا سطح کیفی مطلوب. مخصوصا که امروزه نرخ مصالح دو برابر افزایش یافته است، تعیین مواد و مصالح ساختمانی با نرخ ارزانتر برای معماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

به گونه ای که اکثر کنشگران حیطه تاسیسات برای تهیه مصالح مورد نظر خود به صورت روزانه به وسیله مراکز آنلاین از نرخ میلگرد، تیرآهن و سایر متریال ها آگاهی می یابند و می توانند در شرایط مطلوب، مناسب ترین خرید را انجام دهند اما بایستی به این مسئله توجه نمود که اگر پایین آوردن هزینه ها منتهی به چشم پوشی از معیار ها و استاندارد های ضروری برای ساخت و ساز شود در این صورت عمر مفید ساختمان نیز کاهش می یابد.

 

با پایین آمدن عمر و مقاومت ساختمان ، مخارج وابسته به سرویس، تعمیر، محافظت، مخارج تحمیلی بر محیط زیست، اتلاف انرژی و خیلی موارد دیگر بالا می روند. در این صورت یکی از نکات عمده در طول عمر مفید یک ساختمان که بایستی به آن توجه نمود این است که بایستی میان قیمت تمام شده و سطح کیفی تعادل برقرار شود.

 

افزایش عمر بنا با پیش تنیدگی

برای افزایش عمر ساختمان می توان از پیش تنیدگی استفاده نمود. در پیش تنیدگی یک بحران مستمر در بتن تولید می گردد که به علت آن قسمتی از بحران های تولید شده به وسیله بار مرده و زنده غیر فعال می شود. همواره این روش در دال های بتنی موجود بر روی زمین، ایجاد پارکینگ، ساختمان ها و… به کار برده می شود.

 

عمر ساختمان با دیوار برشی

یکی از اعمالی که می تواند عمر ساختمان را افزایش دهد به کارگیری دیوار برشی است. می توان با استفاده از این شیوه استقامت، سختی، فرم پذیری تاسیسات را زیر بار های لرزه ای به صورت مطلوبی بالا برد‌.

 

عمر بنا با بادبند ها

استفاده از بادبند سبب افزایش طول عمر ساختمان می شود با این کار می توان مقاومت سازه ، میزان سختی تاسیسات، فرم پذیری آن نیز افزایش داد. این متد در قیاس با دیوار برشی فوری تر بوده و بدین جهت از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

 

عمر ساختمان با متد FRP

برای بالا بردن عمر ساختمان می توان از تکنیک FRP استفاده نمود. واژه FRP مخفف Fiber reinforced polymer می باشد و یکی از مدرن ترین متد ها ساخت و ساز در جهان به شمار می آید. اعمال این تکنیک با آسانی و خیلی زود مقدور بوده و از لحاظ هزینه می تواند با شیوه های سنتی رقابت نماید‌.

اگرچه به نظر می رسد در وضعیت بد اقتصادی امروزی کشور و همچنین نرخ مصالح و متریال ساختمانی ، سطح کیفی و عمر مفید تاسیسات ار اهمیت زیادی بهره مند نیست ولی معماران بایستی آگاه باشند با دقت این مسائل هزینه های آتی خود را بصورت قابل ملاحظه ای پایین می آورند.

 

عمر ساختمان با متد FRP

نقش مصالح نوین در ارتقا عمر ساختمان

در خصوص امتیازات به کارگیری از مصالح و متریال ها مدرن و تاثیر آن در بالا بردن عمر ساختمان چه اطلاعاتی دارید؟ از زمان های قدیم تا به امروز یکی از بزرگترین نگرانی های بشر که با آن همواره درگیر بوده اسو احتیاج به مسکن بوده است. با مواجه شدن با سیر صعودی جمعیت معمولا نیاز به مسکن هم بالا رفت.

به همین جهت برای ساخت و ساز مسکن بکارگیری از مصالح و متد های قدیمی از میان رفت و با توسعه فناوری ساخت متریال و مصالح وارد فرایند نوینی از تولید شد. احتیاج به مصالح جدید و مدرن در صنایع تاسیسات سبب ممانعت از اتلاف زمان در اجرا، بکارگیری از عناصر ساختاری سبک در تاسیسات، استقامت در مقابل زلزله، بالا رفتن عمر متریال های ساختمانی شد کلیه موارد ذکر شده سبب بالا رفتن عمر مفید ساختمان می شوند.همانطور که داشتن یک طراحی سایت جدید باعث نوآوری در کار شما میشود .

پیشنهاد ما به شما

رنگ های گرم در مقابل رنگ های سرد

ترکیب رنگ های گرم برای رنگ آمیزی چه قسمت هایی از خانه مناسب است

ترکیب رنگ های گرم برای رنگ آمیزی چه قسمت هایی از خانه مناسب است رنگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

Call Now Button